جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ مهر ۱۲, چهارشنبه

ناآرامی و اعتصاب در بازار تهران



گزارشها حکایت از ناآرامی و درگیری در  چهار راه استانبول،میدان فردوسی و بازار تهران در پی اعتصاب بخشهای عمده ای  از بازار دارد.
براساس گزارشهای رسیده به ندای سبز آزادی در پی اعلام اعتصاب بخشهایی از بازار تهران صبح امروز عده ای از بازاریان با تعطیلی مغازه های خود تجمع کردند و اکثر بخشهای بازار تهران و مغازه های خیابانهای منتهی به بازار تعطیل شد.
همچنین برخی از بازاریان از محل اصلی بازار تهران به سمت  سبزه میدان و خیابان پانزده خرداد راهپیمایی کردند. برخی گزارشهای نیز حکایت از سر دادن شعارهایی توسط برخی از بازاریان دارد. در میدان توپ خانه نیز تعدادی از بازاریان تجمع کرده و شعارهایی را علیه دولت سر دادند.
"توپ،تانک،فشفشه دلار باید نصف بشه""محمود خائن آواره گردی،"" نصرو من الله و فتح قریب مرگ بر این دولت مردم فریب،"" محمود حیاکن سیاست و رها کن ""سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کن""احمدی به هوش باش، ما مردمیم نه اوباش"از جمله این شعارها است.
با این حال گزارش شده که در مواردی شعارهایی علیه سیاست های کلان نظام در مسائل خارجی سرداده شده است. از جمله شعار علیه کمک های ایران به رژیم سوریه و ادامه فعالیت های هسته ای که موجب افزایش تحریم ها شده و همچنین شعار علیه شخص رهبر جمهوری اسلامی.
این اعتراضات در پی نابسامانی اقتصاد کشور و افزایش سرسام آور قیمت ارز صورت گرفته است.همچنین نیروهای ضد شورش پس از این اعتراضات در خیابان فردوسی و بازار تهران مستقر شدند.نیروی انتظامی در خیابانهای منتهی به بازار مستقر شده و مانع از تجمع شهروندان شدند.
همچنین گزارشها حکایت از  درگیری لباس شخصیها و نیروی انتظامی با مردم و بازداشت تعدادی از تجمع کنندگان در میدان فردوسی دارد.سایت ندای انقلاب وابسته به نهادهای امنیتی نیز از باداشت  ۱۵۰ نفر خبر داده است.
نیروی انتظامی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کرده است.سایت بازتاب نیز از درگیریهای گسترده در محدوده خیابان امام خمینی، جمهوری، فردوسی، حافظ  خبر داده است. بر اساس این گزارش این درگیریها  به آتش زدن ده ها سطل منجر شده است.
همزمان با شروع برنامه های خبری شبکه های تلویزیونی فارسی زبان خارج کشور دسترسی به این شبکه ها در تهران و شهرهای بزرگ غیر ممکن شده است.

سایت زندگی نیز خبر داده که عده ای از فروشندگان بازار تهران اقدام به تعطیلی مغازه های خود کرده اند.
خبرگزاری ایلنا نیز خبر داد که امروز صرافان به نشانه اعتراض به وجود بازار سیاه و عدم واکنش دولت به آن، از هرگونه خرید و فروش ارز خودداری کرده اند.

در همین رابطه، شمسعلی تحیری، یکی از صرافان واقع در چهارراه استانبول در گفت‌و‌گوباخبرنگار ایلنا، گفت‌: صرافی‌ها به دلیل آنکه در حال حاضر از همه سو مورد تهاجم قرار گرفته‌اند و دولت نیز در این رابطه تاکنون اقدام موثری را انجام نداده است خرید و فروش و فروش ارز را انجام نمی‌دهند.
انورالدین شهیدی، مالك صرافی انورالدین شهیدی و شرکاء واقع در خیابان فردوسی شمالی نیز  اظهار داشت‌: صرافی‌ها به دلیل بی‌توجهی دولت و برای اینکه به عنوان مقصر قلمداد نشوند از هرگونه خرید و فروش ارز خودداری می‌کنند ‌.
خلیل هلالی رييس پليس اماكن عمومي نیز واحدهای صنفی را تهدید کرد که اگر براي اخلال نسبت به تعطيلي صنف خود اقدام كنند پس از دستگيري و تعيين عامل و اهداف مجرمانه توسط مقام قضايي براي برخورد و پلمپ واحد صنفي به نيروي انتظامي معرفي مي‌شوند. این مقام پلیس گفت: بر اساس قانون هر واحد صنفی بر اساس نظر اتحادیه می تواند تا پانزده روز بسته باشد اما اگر فردی به منظور اخلال در نظام اقتصادی یک روز نیز مغازه خود را تعطیل کند مرتکب جرم شده و مرجع قضایی در صورت تشخیص اخلالگری با این افراد برخورد می کند.

خبرنگار کلمه نیز از بازار تهران گزارش داده که فعالان قدیمی بازار، اعتراض امروز را بی سابقه ترین مورد تعطیلی بازار تهران پس از انقلاب ارزیابی می کنند؛ چرا که صنف های مختلف فعال در بازار از جمله صنف پارچه و قماش، طلا و جواهرات، پوشاک، خشکبار، لوازم خانگی و … در آن شرکت دارند و هماهنگی و یکپارچگی کم سابقه ای بین بازاریان در اعتراض امروز به چشم می خورد.
دبیر کل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار که از شخصیت های محافظه کار حامی رهبر جمهوری اسلامی است اما این اعتراضات را "توطئه ای نامعلوم" خوانده است که مشخص نیست از کجا نشات می گیرد.
احمد کریمی  تاکید کرد: از روز گذشته پیامک هایی به برخی بازاریان مبنی بر تعطیلی مغازه ها ارسال شد، از دیگر سو بخشی از بازار به لحاظ اینکه کارگران به تعطیلی مغازه ها علاقه مند بودند، تعطیل شد.
.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر