جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ دی ۲۹, جمعه

احضار و تهدید اصلاح‌طلبان پس از وعده‌ی انتخابات آزاد آیت‌الله خامنه‌ای


چند روز از «قسم» آیت الله خامنه ای مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد در سال آینده نگذشته، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی با احضار و تهدید اصلاح طلبانی که در پی برگزاری کنگره بودند، «دم خروس» ماهیت انتخابات ریاست جمهوری 92 را برای همه ی ناظران و فعالان سیاسی آشکار کردند.
دیروز رسول منتجب نیا، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفت‌وگویی با "بهارنیوز" اعلام کرد که برخی از مسوولان شورای هماهنگی اصلاحات به جلسه‌ای با حضور برخی "مقامات مسوول" دعوت شدند و در این جلسه، آقایان سه‌ پیش‌شرط برای برگزاری همایش اصلاح‌طلبان را رسما به اعضا ابلاغ کردند.
سه شرط ابلاغ شده، چنان که منتجب نیا گفته، عبارتند از:
اول، اعلام برائت کلیه اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از دو کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۸۸ و همچنین اتفاقات پس از آن انتخابات بود به گونه‌ای که حتی از این شرط، نوعی توبه‌خواهی برداشت می‌شد.
دوم، پذیرفتن رسمی کلیه قوانین جاری در روند انتخابات و روش اجرایی و نظارتی آن توسط اصلاح‌طلبان بوده است. و آخر، این که هیچ یک از احزاب منع فعالیت شده (مجاهدین انقلاب اسلامی و مشارکت) حق شرکت در این همایش را ندارند و نباید حتی نماینده‌ای به صورت غیرمستقیم از آنها در این کنگره شرکت داشته باشد.
دو هفته پیش نیز یکی از معاونان وزرات اطلاعات، با احضار نجفقلی حبیبی، رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، به وی گفته بود که «باید با اصحاب فتنه (جنبش سبز) مرزبندی کنید، از آنان اعلام برائت کرده و نامی از موسوی، خاتمی و کروبی نبرید.»
به گزارش "ندای سبز آزادی"، این مقام امنیتی جمهوری اسلامی همچنین نسبت به حضور نمایندگان جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب در این  کنگره هشدار داده و آن را خط قرمز نظام اعلام کرده بود. معاون وزارت اطلاعات افزون بر اینها تاکید کرده که بود اصلاح طلبان می باید صلاحیت نهادهای اجرائی و نظارتی انتخابات را تائید و اعلام کنند.
این برخوردها درحالی رخ داده که همین چند روز پیش، سیدمحمد خاتمی چهره نخست اصلاح طلبان در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگ اصلاح طلبان، تصریح کرده بود: «هنگامی که این پرسش مطرح است که آیا اصلاح طلبان که به رغم وجود اصول مصرح قانون اساسی حق برگزاری کنگره و تجمعات دارند؛ مي توانند کنگره پیش رو را برگزار کنند یا خیر؟‌ در این شرایط چگونه باید به حضور پررنگ جریانات سیاسی در انتخابات سال آینده امیدوار بود؟ بنابراین برگزاری همین کنگره مي تواند خود علامت و نشانه ای ولو کوچک از سوی حاکمیت برای حضور همه سلایق در انتخابات باشد.»
کنگره اصلاح طلبان قرار بود در روزهای پایانی دی ماه جاری برگزار شود.

عقبه ی خط مشی رهبر جمهوری اسلامی
احضار و تهدید اصلاح طلبان توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، تنها رویداد معنادار این روزها نیست؛ پس از صحبت های اخیر رهبر جمهوری اسلامی که مدعی برگزاری انتخابات آزاد در کشور شده بود، برخی از همراهان شخص اول نظام، به تکثیر خط مشی آیت الله خامنه ای پرداختند.
نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان استان اصفهان در اظهار نظری گفته که «باید به حرکت ملخی دشمنان برای نفوذ به مغز و قلب مردم توجه داشته باشیم چرا که نمونه بارز این حرکت ملخی دشمن، فتنه ۸۸ در تهران و نتیجه سرمایه‌گذاری آنها از چندین سال قبل بود.»
"قدس آنلاین" به نقل از حسین طیبی‌فر افزوده: «اگر بصیرت نگهبان انقلاب نبود، کشور در فتنه 88 تبدیل به خشکستان می‌شد.»
او از «گردنه‌های سختی» گفته که باید نظام از آن عبور کند؛ «برای عبور از این گردنه‌ها باید نهایت تلاش و کوشش را انجام داده تا مبادا سقوط کرده و از مسیر مستقیم منحرف شویم»
در موضعی مشابه، سیداحمد خاتمی، امام جمعه ی منصوب رهبری در پایتخت، با تکرار ادعاهای آیت الله خامنه ای، گفت که «انتخابات ما تاکنون آزاد بوده و فتنه‌گران و فتنه‌جویان آن را غیر از این می‌دانند و در حالی که در کشور ما آزاد‌ترین انتخابات برگزار می‌شود و آن‌ها می‌خواهند تفرقه‌افکنی کنند و اگر کسی را که خودشان می‌خواستند، انتخاب می‌شد اینگونه نمی‌گفتند.»
انتخابات 92 درحالی قرار است به ادعای رهبر جمهوری اسلامی و امام جمعه موقت تهران، «آزاد» برگزار شود که نه فقط نیروها و جمعیت های متعلق به اپوزیسیون ملتزم به قانون اساسی (مانند نهضت آزادی ایران و شورای فعالان ملی ـ مذهبی) ماه هاست امکان هیچ گونه فعالیت تشکیلاتی و سیاسی رسمی ندارند بلکه جمعیت هایی چون جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب نیز که بخش مهمی از اصلاح طلبان را نمایندگی می کنند، توسط دادگاه انقلاب «غیرقانونی» اعلام شده اند؛ و حالا در چنین وضعی، و در فاصله ی 5 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری دهم، سیداحمد خاتمی از تریبون نمازجمعه می گوید: «در کشور ولایی ما حزب و جناح، باند و دسته معنا و جایگاهی ندارد و همه باید مطیع ولایت باشند.»
سالها پیشتر، محمدرضا پهلوی، اعلام کرد که اگر تمایلی به عضویت در حزب رستاخیز ندارند، پاسپورت بگیرند و کشور را ترک کنند. او در اسفند 53 و در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: «به هر حال كسي كه وارد اين تشكيلات سياسي (حزب رستاخيز) نشود، دو راه در پيش دارد يا فردي است متعلق به يك تشكيلات غير‌قانوني يعني به اصطلاح خودمان توده‌اي و يك فرد بي‌وطن است. يا اگر بخواهد، فردا با كمال ميل، بدون اخذ عوارض، گذرنامه‌اش را در دستش مي‌گذاريم و به هر جايي كه دلش خواست، مي‌تواند برود؛ چون ايراني نيست. وطن ندارد.»

رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای نگهبانش
همین چند روز پیش بود که آیت الله خامنه ای مدعی شد که «ما از اول انقلاب تا حالا سى و چند تا انتخابات داشته‌ايم؛ كدامش آزاد نبوده است؟ در كدام كشور ديگر، انتخابات از آنچه كه در ايران ميگذرد، آزادتر است؟ كجا صلاحيتها ملاحظه نمي شود، كه اينجا روى اين مسائل هى تكيه بكنند، هى تكيه بكنند، هى بگويند، هى تكرار كنند و يواش يواش اين ذهنيت را به خيال خودشان در مردم به وجود بياورند كه خب، اين انتخابات فايده‌اى ندارد؟ اين يكى از خواسته‌هاى دشمن است. حواستان باشد، كار شما جدول مورد نظر دشمن را پر نكند؛ مقصود او را تكميل و تتميم نكند.»
سخنان رهبر جمهوری اسلامی را دبیر منصوب وی در شورای نگهبان، از تریبون نمازجمعه پایتخت بازخوانی کرد؛ احمد جنتی با بیان این‌که «انتخابات آزاد کلیدواژه و رمز شورش شده است همان طور که در گذشته تقلب رمز شورش شد» گفت: «کله گنده‌ها و شکست‌خورده‌های سیاسی امروز از انتخابات آزاد صحبت می‌کنند و یکی از آن‌ها که گردن کلفت‌تر از همه است از مدت‌ها قبل این موضوع را مطرح کرد و بقیه هم به دنبال آن این بحث را مطرح می‌کنند.»
وی تصریح کرد: «الان طلبکار شده‌اند که باید انتخابات آزاد باشد تا ما هم بیاییم. حتما فکر می‌کنند که کرسی ریاست جمهوری منتظرشان هست و ما همه به آن‌ها رای خواهیم داد؟»
و همزمان با این سخنان بود که نماینده ی رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران به "ایسنا" گفت: «وظیفه ذاتی ما (در سپاه) «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» است»
با اظهارنظرهای اخیر آیت الله خامنه ای و یارانش (از احمد جنتی تا احمد خاتمی، و از نماینده ولی فقیه در سپاه تا نماینده ی رهبری در سپاه اصفهان)، به نظر می رسد که «دم خروس» انتخابات آزادی که رهبر جمهوری اسلامی از آن سخن می گوید، از ورای «قسم»های آنان به قدر لازم بیرون زده و عیان شده است.
در برابر این رویدادها، عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور اصلاحات دیروز تصریح کرد: «فلسفه وجودی اصلاح طلبان با انتخابات گره خورده است. نمی شود مدعی اصلاح طلبی باشیم و بگوییم در انتخابات شرکت نمی کنیم. اصلاح طلب باید در انتخابات حضور داشته باشد تا بتواند اصلاح کند. ولی وقتی که دست و پایش را بستند و آن علائمی که گفتیم وجود نداشت، شرایط است که به او دیکته می کند که نمی تواند به این عرصه بیاید. انتخابات یعنی اینکه ما و شما و آنها و دیگران و هر کسی که طبق قوانین می خواهد فعالیتی بکند دستش برای فعالیت زیر چتر قانون اساسی باز باشد و اگر باز نبود طبیعتا انتخابات مفهوم خودش را از دست می دهد.»
موسوی لاری تاکید کرده: «نگویید نمی خواهند به عرصه انتخابات بیایند. ما حتما می خواهیم بیابیم. باید بیاییم، اصلا نمی توانیم بگوییم که نمی آییم اما شرط داردشرطش هم شرط ما نیست. خود انتخابات شرایطی دارد. نه اینکه من فعال سیاسی شرایطی داشته باشم. این انتخابات است که تعریف و ویژگی هایی دارد و اگر آن ویژگی ها رعایت نشود زمینه ای برای انتخاب و گزینش باقی نمی ماند که اصلاح طلب بیاید، یا اصولگرا بیاید یا دیگری.»
شرط های انتخابات آزاد و سالم به قدر لازم در جمهوری اسلامی مفقود شده؛ اینک بیش از پیش، آخرین ارزیابی سیدمحمد خاتمی ـ که هفته ی پیش بیان شد ـ خودنمایی می کند: «شرایط حضور اصلاح طلبان به عنوان کاندیدا دادن چندان فراهم نیست، چشم اندازی هم برای فراهم آمدنش نمی بینم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر