جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ بهمن ۲۱, شنبه

علیه رییس دولت "چاله میدانی"




  در آستانه ی 34 سالگی پیروزی انقلابی که نظام سلطنتی را با عنوان «جمهوری اسلامی» کنار زد، حالا رییس جمهوری نظام، به یکی از بزرگترین عوامل تخریب حکومت تبدیل شده؛ کار تا بدان حد اسف بار شده که وزیر اسبق اطلاعات جمهوری اسلامی ادبیات او را «چاله میدانی» توصیف می کند، رییس قوه قضاییه وی را به دلیل رفتار اخیرش مفتری و مجرم می داند، رییس قوه مقننه از «لاابالی گری فرهنگی» وی انتقاد می کند، و رهبر جمهوری اسلامی یک بار دیگر از «بداخلاقی»اش می نالد. احمدی نژاد همه ی اقتدارگرایان حاکم را کلافه کرده است.
دیروز آیت الله خامنه ای در دیدار با فرماندهان نیروی هوایی از مسئولان خواست «بد اخلاقی‌هایی که دیده می‌شود را کنار بگذارند.» رهبر جمهوری اسلامی بی ان که به حوادث یک شنبه مجلس و بازداشت مرتضوی، قاضی محبوب خود اشاره کند، وعده داده که «در آینده درباره این بداخلاقی‌ها با مردم صحبت خواهم کرد.»
رأس نظام سیاسی در ایران در حالی بار دیگر از احمدی نژاد به صورت غیرمستقیم نالیده که آبان ماه گذشته تهدید کرده بود و تصریح که هر کدام از مسئولان بر طبل اختلاف بکوید «خیانت» کرده است.
رییس جمهوری محبوب رهبر، که در خطبه های نمازجمعه معروف پس از کودتای انتخاباتی، مشخص شد نظرات او بیش از نظرات هاشمی رفسنجانی به دیدگاه های آیت الله خامنه ای نزدیک است، حالا به مصیبتی برای نظام مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه تبدیل شده است. رییس جمهوری که به راحتی تهدید می کند، سند رو می کند، و با ادبیات عامه پسندش، شرّ ی برای حاکمیت اقتدارگرا شده است.
 
برخوردهای چاله میدانی مسئولان
دری نجف آبادی، وزیر اسبق اطلاعات جمهوری اسلامی که نامش با پرونده قتل های زنجیره ای گره خورد و در همان دولت اول خاتمی، کنار گذاشته شد، این روزها عنوان «نماینده ولی فقیه در استان مرکزی» را حمل می کند و امام جمعه اراک است. او دو روز پیش با اشاره به اتفاقاتی که در روز استیضاح وزیر کار در مجلس رخ داد، آن را «مایه تأسف همگان و دور از انتظار» دانست و گفت: «از مسئولان کشور انتظار می رود که در برخورد با یکدیگر حکیمانه، با رعایت اخلاق و قانون مدارانه رفتار کنند.
او معتقد است که «این دعواها به صلاح هیچکس نیست» و البته خوب می داند که احمدی نژاد به چه گنجینه ای از اسناد و اطلاعات دسترسی دارد.
مسئول و مافوق سعید امامی همچنین توصیه کرده که «رئیس جمهور آینده باید از برخوردهای چاله میدانی دوری کند.»
مشخص است که رهبر جمهوری اسلامی، دست همراهان خود را برای نقد تند و تیز احمدی نژاد باز گذاشته است.
 
علیه یک مدعی
دری نجف آبادی جز این انتقاد تند، ملاحظه ی دیگری نیز دارد: «یک فرد به تنهایی نمی تواند از عهده اداره کشور برآید بلکه باید یک تیم قوی در نظر گرفت.»
او البته ظاهرا در این سخن، ولایت مطلقه فقیه را استئنا می کند و می داند؛ کسی که اختیاراتی گسترده دارد و دستی گشوده و کسی قادر به مواخذه و بازخواست اش نیست.
اما احمدی نژاد و ادعاهایش را می شود به راحتی نقد کرد؛ پس اگر رییس جمهور متوهم، مدعی دانستن همه چیز است و خود را قادر به انجام هر کاری می داند، به صراحت نقدش می کند. همان موضعی که مشاور ارشد آیت الله خامنه ای در مسائل بین الملل اتخاذ کرده: علی اکبر ولایتی نیز همین هفته در سخنی معنادار، و پر از کنایه به احمدی نژاد، اعلام کرد: «فردی در انتخابات باید پیروز شود که نگوید من در تمام مسائل دفاعی، اقتصاد، سیاست، امور بین الملل و... همه مسائل را می‌دانم و به نظرات کارشناسی دیگران نیز بی اعتنایی کند.»
ولایتی که در کنار حداد عادل و قالیباف، برای انتخابات 92 رویاها بافته، «اصولگرایان» را کسانی دانسته که «قانون اساسی کشور را قبول دارند و از ولایت فقیه تبعیت می‌کنند». او در سخنی دیگر، باز هم گوشه ای دیگر به احمدی نژاد و باندش زده؛ ولایتی گفته: «اگر دولت آینده متعلق به اصولگرایان نباشد مصیبت داریم و باید هشت سال مشکلاتی را تحمل کنیم.»
 
لاابالی گری فرهنگی یک مجرم و مفتری
دو روز از دعوای مجلس و نزاع بر سر مرتضوی نگذشته، دو لاریجانی، علی قوه مقننه و صادق قوه قضاییه، هر کدام حمله ای هرچند مختصر به رییس قوه مجریه برآمده از کودتای انتخاباتی داشتند. علی لاریجانی با استفاده از تریبون ریاست مجلس از «لاابالی گری فرهنگی» که «عده ای بی ریشه و چهره های نا آشنا در انقلاب به آن دامن می زنند» انتقاد کرد و آن را «غلط اندازی در مسیر حق انقلاب» توصیف نمود.
صادق ‌لاريجاني نیز در جلسه مسئولان عالي قضايي تصریح كرد که «آنچه كه در روز يكشنبه در مجلس رخ داد، به كام ملت بسيار تلخ بود». وی بدون تعارف، نسبت‌هاي احمدی نژاد را «كذب و افترا و برخلاف تمام موازين شرعي و قانوني و جرم» توصیف کرد. رییس قوه قضاییه منصوب رهبر جمهوری اسلامی اما فراموش نکرد که بگوید: «فعلا به خاطر مصالح نظام و تبعيت از اوامر مقام معظم رهبري سكوت مي‌كنم.»
او که روز قبلش به بیت رهبری احضار شده بود، البته تاکید کرد که «در فرصتي ديگر به تفصيل درباب آن (احمدی نژاد و رفتارهایش) سخن خواهم گفت و ماهيت جريان انحرافي و فتنه و فساد اقتصادي و عقيدتي و عملي آنان را فاش خواهم كرد.»
جالب اینجا بود که این سخنان را روابط عمومی قوه قضاییه منتشر کرد.
 
کنار گذاشتن احمدی نژاد کاری ندارد
در چنین اوضاعی، و درحالی که برخی چون سردار قاسمی و حداد عادل، از لزوم تحمل احمدی نژاد و مدارا با او سخن می گویند تا دوره اش به سر رسد و هواپیمای او با حداقل آسیب برزمین و باند فرود نشیند؛ حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی معتقد است نظام جمهوری اسلامی ایران، در چند ماه آینده نیز ظرفیت تحمل احمدی نژاد را دارد ولی اگر هم قرار بر عزل احمدی نژاد باشد، مشکلی برای نظام پیش نخواهد آمد.
چهره ی به حاشیه رفته ی موتلفه که زمانی نماینده مجلس بود (دور پنجم) در گفتگو با عصر ایران تصریح کرده که «تقابل بی نظیر احمدی نژاد و لاریجانی در جلسه استیضاح وزیر کار، نقطه اوج اختلافات اصولگرایان بود.» او معتقد است که «از این به بعد، این اختلافات دیگر در چنین سطحی آشکار نخواهد شد.»
ترقی معتقد است: «تلاش می شود که این دولت به سرانجام برسد ولی اگر هم نرسد، ما خیلی نگران نیستیم که مشکلی در کشور پیش آید. طبیعتاً اگر کسی به دنبال غیرعادی کردن اوضاع کشور باشد، در پازل دشمن بازی می کند و نظام کاملاً از عهده حل این نوع مسائل برمی آید.»
جالب اینجاست که او به «رفتار احمدی نژاد در مناظره با میرحسین موسوی» اشاره می کند؛ و می گوید: «احمدی نژاد در مجلس هم مثل همان مناظره عمل کرد. این عادت رفتاری احمدی نژاد است. یعنی چیزی نیست که با یک نقد اصولگرایان برطرف شود.»
ترقی البته مثل دیگر اصول گرایان، و به ویژه شخص رهبر جمهوری اسلامی، چیزی از «بصیرت» محافظه کاران و اقتدارگرایان حاکم نمی گوید، بصیرتی که صرف حمایت از احمدی نژاد شد و هشت سال بسیار پرهزینه را بر ایران تحمیل کرد. عضو موتلفه تنها مثل ولایتی و دری نجف آبادی و بسیاری دیگر از اقتدارگرایان معتقد است: «اصولگرایان باید با کسی کشور را اداره کنند که معایب و نقاط ضعف احمدی نژاد را نداشته باشد.»  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر