جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ خرداد ۳۰, سه‌شنبه

بازتاب جامعه؛ حمله‌ی گشت‌های ارشاد به امنیت اجتماعی



هفته گذشته سایت‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها، خبرهای بسیاری راجع به موضوعی که "بدحجابی" خوانده می‌شوند انتشار دادند. ابتدای هفته با هشدار صریح معاون اجتماعی پلیس آغاز شد که گرچه در سخنان خود اعلام کرده بود "پلیس جمهوری اسلامی اعتقاد به کارهای امنیتی و انتظامی در حوزه هنر ندارد"، اما بلافاصله به تهدید هنرمندان پرداخت و از ورود به جشنواره های هنری و برخورد با هنرمندان خبر داد.

او تاکید کرده بود: از این پس هر جشنواره و جشنی در حوزه سینما بر مبنای ارزش‌ها نباشد همانند جشنواره غذا تعطیل می شود.

اجرایی شدن این تهدید اما زمان زیادی نگرفت. فردای آن روز در نخستین شب کنسرت یک خواننده پاپ در برج میلاد گشت ارشاد با ون‌هایش سر رسید و به نوشته خبرگزاری مهر "کنسرت فلاحی را تا حدودی تحت الشعاع قرار داد". این "تحت‌الشعاع " قرار دادن بنا بر گزارش این خبرگزاری به این ترتیب بود که " ماموران نیروزی انتظامی پس از تذکر، تعدادی از افرادی که با پوشش نا مناسب به این محل آمده بودند را با ون های گشت ارشاد به کلانتری منتقل کردند." و به دنبال این اتفاق کنسرت اصلا برگزار نشد.

البته یکی از بازیگران زن صدا و سیما هم که در رسانه های داخلی "ل.الف" معرفی شده بود در میان بازداشت کننده ها بود. این خبر در گفتگوی سردار رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، با خبرگزاری مهر تایید شد. مردی که سال‌ها است نماد برخوردهای خیابانی و گشت ارشاد است، به مهر گفته بود: نیروی انتظامی همانطور که بارها گفته شده بود از برگزاری مراسم هایی که در آن عفاف و حجاب رعایت نشود، جلوگیری می کند. مراسمی در مرکز همایش های برج میلاد در حال برگزاری بود که متاسفانه عده ای حجاب و عفاف را رعایت نکردند که از سوی پلیس دستگیر شدند.

چند ساعت پس از این بازداشت‌ها یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس گفت: با قاطعیت از برخورد نیروی انتظامی با حضار بدحجاب در کنسرت موسیقی و نمایشگاهها و برنامه های دیگر دفاع می کنم.

لاله افتخاری گفته بود که نیروی انتظامی وظیفه دارد با "بدحجابان که هنجارشکنی می کنند، تحت هر عنوانی و در هر مراسمی برخورد کند" و مانع از حضور آنها شود.

دو روز پس از این برخوردها یعنی روز پنج‌شنبه هفته گذشته، اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، "انتقادات برخی کارشناسان فرهنگی و مذهبی نسبت به نحوه اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی نیروی انتظامی" را موجب " سردرگمی مخاطبین طرح‌های مربوطه و شائبه اینکه برای اجرای اینگونه طرح‌ها در کشور تصمیم گیرنده اساسی وجود ندارد" دانسته بود.

فرمانده نیروی انتظامی افزوده بود: اینکه مردم گمان کنند در اجرای طرح‌های امنیت اخلاقی هر کسی به رای خودش عمل می‌کند موضوعی نادرست است. البته ما منکر وجود برخی نواقص در اجرای طرح امنیت اخلاقی نیستیم.

این اظهار نظر احمدی‌مقدم در حالی صورت می‌گیرد که یکی از اصلی‌ترین انتقادهای وارده به طرح امنیت اجتماعی، برخوردهای سلیقه‌ای و بدون معیار است.

اسماعیل احمدی‌مقدم گفته بود: منتقدین به جای انتقاد غیرسازنده و بدون راهکار، طرح‌ها و پیشنهادات خود را به صورت مکتوب به این فرماندهی انتقال دهند.

گشت ارشاد از ابتدای شکل‌گیری و شروع به کار خود مخالفان بسیاری داشت. سرسخت‌ترین و بزرگ‌ترین دسته‌ی مخالفان شامل زنان و دخترانی بودند که حضور این گشت‌ها ترددهای خیابانی‌شان را با ترس همراه کرده بود و خانواده‌هایی که مدام مجبور بودند با خرید لباس‌هایی مناسب سلیقه‌ی گشتی‌ها فرزند، همسر و یا دوست خود را از بازداشت نجات دهند.

دسته‌ی دیگر مخالفان، جامعه‌شناسانی هستند که اعتقاد دارند نمی‌شود فرهنگ و هنجاری را با زور و اجبار به مردم القا کرد و تنها یک رویه‌ی نرم مبتنی بر فرهنگ‌سازی است که می‌تواند مردم را همسو با یک جریان کند. البته به ندرت صداهایی در مخالفت با شکل اجرا از سوی نمایندگان مجلس شنیده می‌شود.

با این حال موافقان این طرح گرچه در اقلیت، اما صدای بلندتری دارند. روز بعد از گلایه‌ی احمدی‌مقدم، احمد جنتی دبير شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه، ضمن دفاع سرسختانه از برخورد با "بدحجابی" به نیروی انتظامی تذکر داده بود: در عملكرد خود قانون را رعايت كنيد و فراتر از قانون كار نكنيد، حتی اگر يک مامور از شما پا از قانون فراتر گذاشت خودتان بازداشتش كنيد و اين را اعلام كنيد.

رضا استادی امام جمعه قم نیز درخطبه‌های نماز جمعه همان روز گفته بود "نیروی انتظامی در برخورد با بدحجابی از انتقادهای بیجا نترسد".

امام جمعه قم گفت: گاهی از کلمه برخورد سو استفاده می شود که نیروی انتظامی برخورد می کند. این‌که گفته شود برخورد می‌کنیم به معنای بگیر و ببند نیست بلکه نیروی انتظامی افراد بدحجاب را به مکانی منتقل می کند که لباس‌های مناسبی بپوشند و با وضعیت زننده وارد جامعه نشوند.

استادی ادامه داد: رهبری، مراجع عظام تقلید و همه کسانی که سوز دین دارند با این طرح موافق هستند و کسانی که با وضعیت زننده وارد جامعه می شوند نسبت به اعمال خود آگاه نیستند و باید آنها را متوجه عواقب خطرناک رفتارشان کرد وگرنه ممکن است این فتنه ها توسعه یابد و گریبان همه را بگیرد و ممکن است بعدا پشیمان شویم که این پشیمانی سودی نخواهد داشت.

با وجود سخت‌گیری‌ها در خیابان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و اداره‌هایی دولتی برای زنان، گروهی از اصول‌گرایان منتقد محمود احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته دولت را متهم کرده‌اند که قانون حجاب و عفاف را به خوبی اجرا نکرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که متهم به "کم‌کاری" درباره بهبود وضع حجاب در جامعه شده است گفته بود: منکر این نیستیم که وضعیت کشور از نظر حجاب مشکل دارد ولی کم کاری هم نکرده‌ایم.

سید محمد حسینی شامگاه پنجشنبه با تاکید بر این که "قبول نمی‌کنیم که کم کاری کرده‌ایم" گفت: باید از ظرفیت دیگر جاها مثل ائمه جماعات استفاده کرد تا شاهد رفع مشکل بدحجابی در کشور باشیم.

زمانی که در دی ماه سال ۸۴، قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد؛ قانونی که در آن برای بیش از ۲۰ دستگاه مختلف، تکالیفی در باب ترویج عفاف و حجاب معین کرده بود؛ قانونی که هیچ‌گاه بر نحوه‌ی اجرایش نظارتی جدی نشد و گزارش‌های دقیقی از میزان اجرای آن منتشر نشد؛ گمان نمی‌رفت در برابر اجرایش موانعی جدی داشته باشد تا جایی که تنها در یک هفته اینچنین خبرساز شود.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر