جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ مرداد ۳, سه‌شنبه

کنترل بیشتر دانشجویان با "شمشاد"



 "شمشاد" نام جدیدترین نهاد نظارتی بر عملکرد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که هفته گذشته از سوی مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور راه اندازی شده است.
شمشاد در واقع مخفف "شبکه متمرکز شورای انضباطی دانشجویان" است که به گفته وحید صرامی، دبير شورای مركزی انضباطی دانشجويان علوم پزشكی هدف از راه اندازی آن "نظارت دقیق تر بر اطلاعات پرونده انضباطی دانشجویان" است.
شوراهای انضباطی دانشگاه ها در سال های اخیر یکی از ابزارهای مهم سرکوب دانشجویان بوده است. موارد بسیار زیادی از احضار های متعدد دانشجویان به کمیته های انضباطی، صدور احکام محرومیت از تحصیل و اخراج از دانشگاه به دلیل فعالیت های فرهنگی، صنفی و سیاسی دانشجویان گزارش شده است.
ادامه برخورد با اساتید برجسته علوم انسانی
برخورد با اساتید دانشگاه از سوی حکومت تنها محدود به اساتیدی با گرایش به آیین بهاییت نیست و اساتید برجسته مسلمان در رشته های علوم انسانی نیز سال هاست که از سوی نهادهای نظارتی یا با بازنشستگی اجباری مواجه شده و یا به صورت رسمی از تدریس محروم شده اند.
هفته گذشته در ادامه برخورد با اساتید منتقد، پرویز پیران از استادان برجسته جامعه شناسی، از دانشگاه علامه طباطبایی اخراج شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به خبرنگار روزنامه شرق گفته است که مسئولان این دانشگاه عذرش را خواسته اند.
پیش تر کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم اعلام کرده بود که پرسنل علمی که «با نظام هم سو نیستند» و «التزام عملی به ولایت فقیه ندارند»، اخراج خواهند شد.
دانشجو گفته بود: «ما به دانشگاهیانی که تمایلات و فعالیت هایشان با نظام جمهوری اسلامی هم سو نیست، نیازی نداریم».
وزیر علوم در جای دیگری نیز ضمن تاکید دوباره بر رویکرد وزارت علوم برای تسویه دانشگاه ها از وجود اساتید مخالف نظام و رهبری گفته بود: «وزارت علوم اعلام می کند که باید اعضای هیئت علمی دانشگاه ها شاخصه هایی داشته باشند و در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران باشند».
در سالهای گذشته تعداد کثیری از اساتید برجسته دانشگاه به شکل اجباری بازنشسته یا اخراج شدند که در میان آن ها نام کسانی چون محسن کدیور، هاشم آغاجری، تورج محمدی، محمد شهری، محمد مجتهد شبستری، مرتضی مردیها، علی اصغر بهشتی شیرازی، امیرناصر کاتوزیان، محمد شریف، کریم مجتهدی، علی شیخ الاسلام، حسین بشیریه، محمد عرفانی، محمد آشوری، جمشید ممتاز و محمدرضا شفیعی کدکنی به چشم می خورد.
بازداشت اساتید بهایی
هفته ای که گذشت نهادهای امنیتی فاران حسامی از اساتید دانشگاه آنلاین بهاییان را در حالی جهت اجرای حکم در دادسرای مقدس اوین بازداشت کردند که همسرش کامران رحیمیان از دیگر اساتید دانشگاه آنلاین بهاییان هم اکنون در زندان رجایی شهر به سر می برد.
این زوج زندانی دارای یک فرزند سه ساله هستند که اکنون بدون پدر و مادر نزد بستگان خود نگه داری می شود.
فاران حسامی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه اوتاوای کانادا است که در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ همراه با همسرش کامران رحیمیان دستگیر و ۷۷ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر بردند.
حسامی و همسرش کامران رحیمیان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شدند و هر کدام به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
کامران رحیمیان از تاریخ ۲۲ شهریورماه سال ۱۳۹۰ تا کنون در زندان رجایی شهر کرج بند ۴ سالن ۱۲ است، و در حالی که فاران حسامی همسر تا زمان اعلام نظر دادگاه تجدید نظر، با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود و جهت پیگیری پرونده همسر زندانی خود به دادسرای اوین مراجعه کرده از سوی مقامات قضایی بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
رحیم رحیمیان، پدر کامران رحیمیان، نیز در سال ۱۳۶۳ به اتهام اعتقاد به دین بهاییت در زندان اوین اعدام شد و برادر کامران رحیمیان، کیوان رحیمیان هم به چهار سال زندان محکوم شده و در انتظار نتیجه دادگاه تجدید نظر است.
گفته می شود که در حدود ۳۰ هزار بهایی در ایران زندگی می کنند اما جمهوری اسلامی آن ها را به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت نمی شناسد و شماری از آنان در سی سال گذشته با اتهاماتی همچون «جاسوسی» و یا «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت و محاکمه شده اند.
واردات دانشجو از چین
به نظر می رسد تعامل میان ایران با دو متحد استراتژیک خود یعنی چین و روسیه به مسائل هسته ای و اقتصادی محدود نمی شود و همزمان با افزایش ورود کالاهای چینی به کشور قرار است تا پذیرش دانشجوی ایران در کشورهای روسیه و چین و اعزام اساتید ایرانی به این کشورها افزایش یابد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اعلام کرده است که پذیرش دانشجوی ایرانی در کشور روسیه در مقطع فوق لیسانس برای سال جاری افزایش خواهد یافت.
به گفته ارسلان قربانی علاوه بر برگزاری کنفرانس ها و کارگاه های مشترک علمی و همچنین اعزام استاد به این کشور، اعزام دانشجویان ایرانی به روسیه در قالب بورس مقطع کارشناسی ارشد همچنان فعال است و این روند در سال جاری روند رو به رشدی را تجربه خواهد کرد.
هفته گذشته نیز قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در اظهاراتی گفته بود که اعزام دانشجویان ایرانی به دانشگاه های چینی نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت.
ارسلان قربانی همچنین از برنامه جذب دانشجویان چینی در دانشگاه های کشور با وجود مشکلاتی چون آموزش زبان فارسی، فرایند ویزا و اراده دانشگاه ها در جذب دانشجوی چینی خبر داده بود.
آموزش زبان چینی در دانشگاه های کشور در مقطع کارشناسی ارشد هم از دیگر برنامه هایی است که به گفته قربانی در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است.
باقری نژادیان: شک ندارم نیروهای امنیتی دخترم را کشتند
هفته گذشته جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران در آستانه ی سالگرد قتل "فاطمه باقری نژادیان فرد" فرزند محمد باقر باقری نژادیان فرد نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، با خانواده وی دیدار کردند.
"فاطمه باقری نژادیان فرد" ورودی سال ٨١ و دانشجوی سابق رشته ی مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت بود که جسد وی در هشتمین روز مردادماه سال گذشته، در اطراف شهر ری پیدا شد.
"محمدباقر باقری نژادیان فرد" نماینده اصلاح طلب مردم کازرون در مجالس سوم و ششم، و از هواداران میرحسین موسوی در انتخابات سال ٨٨، با بیان که «ذره ای شک ندارم که نیروهای امنیتی دخترم را کشته اند» به دانشجویان گفته که: «در ابتدا به ما گفتند که دخترتان از کوه پرت شده و فوت شده است و جنازه ی دخترمان را ٢٤ ساعت بعد کنار کوه بی بی شهربانو (٦٠ کیلومتری خانه) درحالی که کوله ی کوه روی دوشش بوده است پیدا کرده اند.  درحالی که فاطمه چنین کوله ای نداشت و حتی آن روز که از خانه خارج شد نیز قصد کوه رفتن نداشت. اصلا دختر ما اهل کوهنوردی نبود و آن روز حتی کفش کوه هم نپوشیده بود و ساعتی که از خانه خارج شد هم موقع مناسبی برای کوهنوردی نبود.
این نماینده سابق مجلس در ادامه می گوید: «پس از اعتراض ما به این موضوع اعلام کردند که دخترمان به مرگ طبیعی مرده است. دو ماه بعد از آن در بررسی مجدد اعلام شد که دخترمان با قرص برنج، خودکشی کرده است. هنگامی که جسد او را تحویل گرفتیم پاهایش زخمی بود. ولی طبق نظر پزشک قانونی مرگ در اثر این ضربات نبوده است. شاید فشار طاقت فرسا، علت مرگ بوده است.»
تداوم بازداشت و اجرای احکام زندان برای دانشجویان
در حوزه حقوق بشر نیز این هفته باز هم خبر بازداشت و اجرای حکم زندان برای فعالان دانشجویی در رسانه های خبری منتشر شد.
ابتدا سارا محبوبی دانشجوی محروم از تحصیل بهائی، صبح روز چهارشنبه، ۲۸ تیرماه خود را برای اجرای حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری به زندان ساری معرفی کرد.
این دانشجوی محروم از تحصیل، توسط دادگاهی در ساری به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم توسط دادگاه تجدید نظر تایید شد.
از سوی دیگر در روزهای اخیر شماری از فعالان دانشجویی برای اجرای احکام حبس خود به زندان اوین فراخوانده شدند.
«عادل محمد حسینی» و «علی ملاحاجی» دو تن از دانشجویانی هستند که طی روزهای گذشته برای گذراندن محکومیت حبس تعزیری خود را به زندان اوین معرفی کردند.
همچنین منصور نقی پور از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر که به ٧ سال زندان محکوم شده، به همراه آبتین جهانیان و اشکان الهیاری که به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی به ترتیب به ٣ سال و ١ سال حبس محکوم شده بودند، برای گذراندن دوران حبس خود به زندان اوین فراخوانده شدند.
و در آخر این که علی عجمی دانشجوی رشته ی حقوق ورودی سال ۸۴ از دانشجویان طیف چپ با رتبه ی ۱۸ در حالی که فقط ۱۵ واحد از پایان دوره ی تحصیلش باقی مانده بود از دانشگاه اخراج شد.
عجمی در بهمن ماه سال ۸۸ بعد از آخرین انتخاب واحدش در حالی که فقط یک ترم تا پایان تحصیلش باقی مانده بود بازداشت شد بعد از گذراندن دوره ی محکومیت دو ساله اش در زندان رجایی شهر، این بار با حکم اخراج از دانشگاه مواجه شد .
نه ماه سرکوب در گزارش "تحکیم وحدت" به احمد شهید
با وجود گذشت سه سال از انتخابات جنجالی سال ۸۸ و وقایع پس از آن، روند بازداشت و محرومیت از تحصیل دانشجویان متوقف نشده است و در سال گذشته نیز شمار زیادی از دانشجویان به احکام طولانی مدت زندان محکوم و برخی نیز به دلیل فعالیت‌های منتقدانه دانشجویی از تحصیل محروم گشته‌اند.
بر همین اساس در هفته ای که گذشت کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت، بزرگترین تشکل منتقد دانشجویی کشور دومین گزارش خود از موارد نقض حقوق دانشجویان را به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، تحویل داد.
به گزارش تارنمای دانشجونیوز، گزارش حاضر به بررسی موارد نقض حقوق دانشجویان در نه ماه اخیر، از مهر سال ١٣٩٠ تا پایان خرداد ١٣٩١ پرداخته است. 
در این گزارش فهرستی از دانشجویان زندانی با ذکر دوران محکومیت همراه با اسامی دانشجویانی که هم اکنون در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برند، به احمد شهید ارائه شده است.
زندان، تبعید و محرومیت از تحصیل سرنوشت آشنایی برای فعالان جنبش دانشجویی ایران طی سال‌های اخیر بوده که پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ تعداد بیشتری از دانشجویان را در بر گرفته است.
رئیس دانشگاه همدان: انفجار نبود، یک شیشه ترکیده بود!
و خبر آخر این که با وجود تکذیب خبر انفجار در آزمایشگاه شیمی دانشگاه بوعلی سینای همدان از سوی رئیس این دانشگاه و تقلیل آن به "ترکیدن یک ظرف شیشه ای" آن هم به سبب "بی احتیاطی دانشجویان" اما شاهدان این حادثه در گفتگو با رسانه ها روایت های دیگری را بیان کرده اند.
این حادثه منجر به زخمی شدن ۶ تن از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان شد. بنا به گفته شاهدان عینی «حوالی ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه ظهر روز یکشنبه صدای انفجار در آزمایشگاه تحقیقاتی شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا در راهروهای دانشکده علوم طنین‌انداز شد که با جیغ و گریه تعدادی از دانشجویان همراه بود.»
به موجب این انفجار یکی از دانشجویان دختر از ناحیه چشم به شدت آسیب دیده، چند دختر دانشجوی دیگر نیز از ناحیه صورت و دست آسیب دیده‌اند.
یکی از دانشجویان شیمی در توضیح این حادثه به ایسنا گفته بود: «در ظرفی شیشه‌ای که محتوی ضایعات بوده، آزمایشی در حال انجام بود که به علت تولید گرمای زیاد و نبود امکانات خنک‌کننده انفجاری رخ داد.»
این دانشجو که نام وی از سوی خبرگزاری ایسنا درج نشده، ضمن گلایه از «عدم رعایت ظرفیت تعریف شده برای حضور دانشجویان در آزمایشگاه» گفه بود: «در این آزمایشگاه باید از عینک استفاده شود که متأسفانه دانشجویان باید خودشان عینک تهیه کنند.»
در یک سال اخیر چندین حادثه دلخراش با تلفات جانی در برخی از دانشگاه‌های ایران رخ داد که این موضوع واکنش‌های متعددی را از سوی دانشجویان به‌همراه داشت.
در مهرماه سال ۹۰ ابتدا دختری دانشجو در حمام خوابگاه شهید مرادی دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) به علت گازگرفتگی ناشی از تنفس بخار اسید، جان خود را از دست داد.
این حادثه با اعتراض گسترده دانشجویان همراه شد و در حالی که مسئولان دانشگاه امیرکبیر قول پی‌گیری این ماجرا را داده بودند اما با گذشت کمتر از دو هفته پس از آن، سقوط آسانسور از طبقه چهارم در یکی دیگر از خوابگاه‌های دخترانه این دانشگاه بار دیگر اعتراض دانشجویان را برانگیخت.
هر چند این حادثه تلفات جانی به همراه نداشت اما چهار دانشجوی حبس‌شده داخل آسانسور پس از ۲۰ دقیقه از آسانسور خارج و برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.
و در آخرین مورد نیز در آذرماه ۱۳۹۰ در پی حادثه تصادف یک دستگاه اتوبوس متعلق به ناوگان بخش خصوصی با یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین در داخل دانشگاه که منجر به فوت این دانشجو شد، با تجمعات اعتراضی و تحصن دانشجویان این دانشگاه همراه شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر