جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ مرداد ۱۰, سه‌شنبه

فعالان دانشجویی زندانی در مرخصی



هفته ای که گذشت، در میان اخبار ریز و درشت تداوم سرکوب و افزایش فشارهای بر فعالان دانشجویی و اعمال محدودیت های فراوان در محیط های علمی و آموزشی، پس از مدت ها چند خبر مسرت بخش نیز درباره مرخصی های چند روزه تعدادی از فعالان دانشجویی سرشناس که ماه هاست در زندان اوین به سر می برند منتشر شد.
ابتدا حسن اسدی زید آبادی عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت و مسوول کمیته حقوق بشر این سازمان که از ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ برای بار دوم از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و تاکنون در زندان اوین به سر می برد، برای سه روز به مرخصی آمد.
اسدی زید آبادی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده و یک بار نیز در آبان ۸۸ بازداشت و پس از ۴۰ روز آزاد شده بود.
هم چنین علی ملیحی مسوول روابط عمومی سازمان ادوار تحکیم وحدت و از فعالان دانشگاه آزاد نیز که از بهمن ۱۳۸۸ تا کنون در زندان به سر می برد نیز برای سه روز به مرخصی آمد.
ملیحی نیز از سوی دادگاه انقلاب به ۴ سال زندان محکوم شده است و این برای دومین بار بود که به مرخصی کوتاه مدت آمد.
و در آخر بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز بامداد روز گذشته با موافقت مسئولان زندان به مدت سه روز برای درمان بیماری سنگ کلیه از زندان مرخص شد.
بهاره هدایت امروز پس از آزادی در صفحه فیس بوک خود نوشت:
"سه سالی میشه که تو این صفحه ننوشتم. امروز صبح طبق روال یکشنبه ها منتظر ملاقات بودم و دیدن امین که بی مقدمه بهم گفتن که با مرخصیم موافقت شده و فعلا سه روز می تونم برای درمان سنگ کلیه ام بیرون باشم".
این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در زمستان سال ۸۸ بازداشت و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به رهبری»، «توهین به رئیس‌جمهوری» و «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵» به ۹سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.
وی در دادگاهی دیگر به دلیل انتشار مطالبی از داخل زندان به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به شش ماه زندان دیگر محکوم شد و حکم زندان بهاره هدایت به ده سال زندان افزایش یافت.
دانشجویان؛ محروم از ارز دولتی
این هفته کمیسیون اقتصادی مجلس طرحی را آماده کرده است که بر مبنای آن ارز با نرخ دولتی تنها به کالاهای اساسی و استراتژیک تعلق خواهد گرفت.
در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس، پرداخت ارز با نرخ دولتی به دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند متوقف خواهد شد.
در ماده اول این طرح که توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به مرکز پژوهش ها، روسای کمیسیون های تخصصی و رئیس مجلس ارائه شده، آمده است: "به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی کشور و کاهش نیازهای ارزی و تکیه بر توانایی های تولید داخل و حذف نیازهای غیرضروری ارزی از جمله واردات کالاهای تجملی، ارز مسافرتی و نظایر آن دولت مکلف به تشکیل و فعال سازی کمیته های تخصیص ارز است".
با این حال حسن مسلمی نائینی، مدیر کل اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، در واکنش به این اقدام نمایندگان مجلس گفته که « ٨٣ درصد دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می کنند در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و چون داخل کشور ظرفیت تحصیل آنها فراهم نبود مجبور به رفتن هستند و برای همین نباید ارز آنها را به این بهانه حذف کرد.»
تفکیک جنسیتی به بهانه تدارکات
اگر تاکنون دلیل اصلی سیاست های تفکیک جنسیتی در دانشگاه های کشور از سوی مسوولان وزارت علوم در راستای طرح اسلامی کردن دانشگاه ها و جلوگیری از اختلاط میان دانشجویان دختر و پسر عنوان می شد اما به نظر می رسد ترس و واهمه از گسترش اعتراضات دانشجویان نسبت به اعمال سیاست های محدود کننده سبب شده تا مسوولان دانشگاه ها برای اجرای این طرح جنجالی دست‌آویز توجیهات و دلایلی غیر از آن چه پیشتر گفته بودند شوند.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه که از پذیرش تک جنسیتی دانشجویان در دانشکده های جدید این دانشگاه خبر داده بود دلیل این امر را «تدارکات آسان» عنوان کرده و گفته که «یکی از دلایل پذیرش دانشجوی تک جنسیتی این است که دیگر نیاز نیست دانشگاه امکانات را دوچندان تدارک ببیند چرا که وقتی دانشجویان دختر و پسر با هم حضور دارند باید دو خوابگاه دو سلف سرویس و غیره ایجاد کرد درحالی که وقتی پذیرش تک جنسیتی صورت می گیرد نیاز نیست امکانات دو برابر شود»
در دانشگاه آزاد هم خسرو دانشجو رئیس واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه از ارائه درخواست برای ایجاد واحد تک‌جنسیتی علوم و تحقیقات در دو شهر ایران خبر داد.
برادر خسرو دانشجو، فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، پیشتر در دیدار با آیت‌الله صافی گلپایگانی، یکی از مراجع تقلید از اجرای آیین‌نامه جدید نقل ‌و انتقال دانشجویان به محل دائمی سکونت خود "در راستای طرح "اسلامی کردن دانشگاه آزاد" خبر داده بود.
برخی مراجع دینی ایران همچون آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی نیز از راه‌اندازی دانشگاه‌های تک‌جنسیتی استقبال کرده‌اند.
وزارت علوم ایران با پیشبرد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها در پی اسلامی کردن دانشگاه‌های ایران است که این طرح در تغییرات بنیادین در درس‌های علوم انسانی، برکناری استادان دانشگاه‌ها و جداسازی دختران و پسران در محیط های دانشگاهی خود را نشان می‌دهد.
موفقیت دانشجویان و دانش آموزان ایرانی در المپیاد جهانی
این هفته چند خبر هم از موفقیت های دانشجویان و دانش آموزان ایرانی در مسابقات المپیاد جهانی داشتیم.
ابتدا اعضای تیم دانش‌آموزی ایران موفق شدند که مقام دوم مسابقات جهانی فیزیکدانان جوان در کشور آلمان را کسب کنند.
دکتر دینا ایزدی، نماینده رسمی مسابقات فیزیکدانان جوان در ایران و داور بین المللی مسابقات در این باره گفته که «تیم ایران شامل رژین عنبر افشان، کامران کمال هدایت، شیوا عزیز پور، امیر رضا سهیلی و محمد علی مدرسی موفق شد در بیست و پنجمین دوره مسابقات فیزیکدانان جوان که در شهر باد سالگائو آلمان برگزار شد به همراه دو تیم کره و سنگاپور به فینال مسابقات راه پیدا کند و در روز ٢۵ جولای در یک رقابت سنگین تیمی با اختلافی اندک در جایگاه دوم قرار گرفت.»
هم چنین تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی شیمی ایران توانست در چهل و چهارمین المپیاد جهانی شیمی در آمریکا، یک مدال طلا و سه برنز کسب کند با کسب این تعداد مدال در جایگاه هشتم جهان ایستاد.
درس تنظیم خانواده حذف شد تا جمعیت افزایش یابد
سرانجام با اعلام رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از سال آینده درس «شکوه همسرداری» جایگزین «تنظیم خانواده» در دانشگاه های کشور خواهد شد.
مریم مجتهدزاده با تاکید بر سیاست های رهبر جمهوری اسلامی ایران و دولت محمود احمدی نژاد در راستای "افزایش جمعیت ایران" گفته که سیاست های کنترل جمعیت، طرح کشورهای استکباری برای فروپاشی جمعیتی کشورها است.
"لازم است تدابیر جدید و قوانینی به منظور افزایش جمعیت ایران اندیشیده شود و دولت نیز اقدامات تشویقی در این زمینه در نظر گیرد".
به دنبال انتشار نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ که از کاهش جمعیت کشور خبر داده و اظهارات آیت الله علی خامنه ای در این باره مسوولان کشور تلاش دارند تا در کلیه سیاست های پیشگیرانه در زمینه افزایش جمعیت تجدید نظر کنند.
آیت‌الله علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه سوم مرداد در سخنان خود سیاست کنترل جمعیت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «در اوائل دهه ۷۰ اجرای این سیاست (کنترل جمعیت) بنابر مصالحی، صحیح بود اما ادامه آن در سال‌های بعد خطا بود.»
جمهوری اسلامی ایران برنامه تنظیم خانواده را به منظور کاهش آهنگ رشد جمعیت از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده‌ است.
با اجرای این برنامه در دهه ۷۰، نرخ رشد جمعیت ایران از ۳.۲ درصد در سال ۱۳۶۰ به ۱.۲ درصد در سال ۱۳۷۹ کاهش یافت و میزان باروری کلی کشور نیز از شش فرزند به ازای هر زن در سن باروری در سال ۱۳۵۳ به دو فرزند در سال ۱۳۷۹ تغییر کرد.
سیاست کنترل جمعیت با روی کار آمدن دولت محمد خاتمی با قدرت بیشتری پیگیری شد اما با آغاز کار دولت محمود احمدی‌نژاد سیاست‌های گذشته کنار گذاشته شد.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران جلوگیری از رشد جمعیت را "اشتباه بزرگ" می‌داند و می‌گوید "این موضوع دستور غرب است."
به گفته وی "این حرف که دو بچه کافی است، یعنی اینکه ۴۰ سال دیگر نامی از ملت ایران وجود ندارد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر