جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ مرداد ۲۴, سه‌شنبه

گزارش وزیر علوم از اسلامی کردن دانشگاه‌ها



کامران دانشجو وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد که از بدو تصدی این مسئولیت همواره به دنبال اجرای سیاست های موسوم به اسلامی کردن دانشگاه ها بوده، در جدیدترین اظهار نظر خود گفته که «قطعا اگر دانشگاه‌های ما از ابتدا جهت‌گیری بومی داشتند، شاهد پیشرفت‌ها و دستاوردهای بیشتری بودیم.»
وزیر علوم دولت دهم تغییر ۴۰۰ سرفصل و برنامه درسی دانشگاه‌ها، ایجاد ۱۰ دانشگاه ویژه دختران، بازگشت گفتمان انقلاب، اصرار بر جاری و ساری کردن احکام شرع اسلام، حرکت به سوی علم توامان با دین و تولید علم جهت‌دار را از جمله اقدامات وزارت علوم در این زمینه اعلام کرده و گفته که «با حمایت دولت دهم و احمدی نژاد، مراجع عظام و حوزه‌های علمیه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌، مردم شریف ایران اسلامی و جامعه ولایتمدار دانشگاهی در راستای حرکت به سوی دانشگاهی اسلامی-ایرانی صورت گرفته است.»   
کامران دانشجو با تاکید بر ضرورت «اسلامی شدن دانشگاه‌ها» می گوید: «اگر ایجاد دانشگاه به سبک غربی را گسترش دهیم، هیچ مخالفتی از سوی دشمن ابراز نمی‌شود زیرا با سرمایه خودمان فرهنگ غرب را در کشور خودمان گسترش می‌دهیم.»
طرح موسوم به اسلامی کردن دانشگاه ها مدت هاست که بنا به خواست آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در دستور کار متولیان امر آموزش در کشور قرار گرفته است.
در کنار وزارت علوم، قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز به حمایت از این طرح می پردازد و چندی پیش صادق آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضایی کشور «بازنگری در علوم انسانی» را «یک امر مهم» دانسته و گفته بود: «کار در این مسیر مجاهدت است؛ چرا که کمتر از جهاد و جنگ نیست».
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی «بسیاری از علوم انسانی» را «موجب بی ‌اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی» و مروج «ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی» دانست و از افزایش کمی تعداد دانشجویان علوم اسلامی در دانشگاه ‌ها انتقاد کرد.
خامنه ای به «مراکز تصمیم‌گیری اعم از دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی» دستور داد تا حذف این گونه علوم را از برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها پی‌گیری کنند.
آیت ‌الله علی خامنه‌ای بارها در سخنان خود دانشگاه را عرصه «جنگ و مبارزه ‌نرم»، دانشجویان را «افسران جوان این جبهه» و استادان را «فرماندهان جبهه‌جنگ نرم» لقب داده و از تحصیل حدود دومیلیون دانشجو از سه میلیون و نیم دانشجوی کشور در رشته‌ های علوم انسانی ابراز نگرانی کرده است.
فضای امنیتی و سرد در دانشگاه هنر سوره
تارنمای دانشجو نیوز از منابع خبری دانشجویی در گزارشی از وضعیت دانشگاه هنر سوره، به نقل از یکی از دانشجویان این دانشگاه از فضای امنیتی و سرد حاکم بر دانشگاه هنر سوره خبر داده و نوشته که این دانشگاه نیز همانند بسیاری از دانشگاه های کشور، در سال های اخیر و به ویژه پس از وقایع انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ فضای امنیتی و سردی را می گذراند.
این گزارش می افزاید که «دانشجویان سوره، قربانی سیاست های متناقض مسئولان شده اند؛ فضای دانشگاه روز به روز امنیتی تر می شود، و حوزه ی اختیارات دانشجویان کمتر. سوره تبدیل به حوزه ی علمیه ای خنثی و منفعل شده است، که آرمان های دانشجویان هنرش رفته رفته سقوط می کند.»
این گزارش با اشاره به اعمال محدودیت های بسیار برای دانشجویان هنر این دانشگاه از سوی حراست از «سخت گیری های زیاد، ممنوع الورود کردن ده ها تن از دانشجوها، تعلیق کردن آن ها، و پرونده سازی» برای دانشجویان خبر داده است.
بر اساس این گزارش «مصاحبه ی دانشگاه سوره از دو بخش عقیدتی-سیاسی و تخصصی تشکیل شده است» هر چند مصاحبه ی عقیدتی-سیاسی در اولویت قرار دارد و سوالاتی نظیر «کاندیدای منتخب شما در انتخابات، شرکت در نمازجمعه و مقررات اجرای آن، توانایی قرائت قرآن، دستورات نماز و روزه و خمس و زکات و...» را شامل می شود.
این گزارش در پایان به تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه هنر سوره در  ٧  اردیبهشت  ١٣٩٠ اشاره کرده و این روز را برای دانشجویان این دانشگاه «به یادماندنی» توصیف کرده و از «ممنوع الورود شدن شش نفر از دانشجوها» پس از برگزاری این تجمع اعتراضی در محوطه دانشگاه که با صدور بیانیه ای از سوی دانشجویان معترض همراه شد خبر داده است.
دانشجو: فقط ۱۰ درصد تفکیک جنسیتی کردیم
سرانجام کامران دانشجو، وزیر علوم و آموزش عالی از سوی نمایندگان مجلس احضار شد تا در خصوص دلایل و دامنۀ تفکیک جنسیتی در دانشگاه های کشور که به زیان دانشجویان دختر تمام شده توضیحاتی ارایه بدهد.
کامران دانشجو مدعی شد که تنها پنج درصد رشته های دانشگاهی کشور اختصاصاً دختران دانشجو و پنج درصد دیگر انحصاراً پسران دانشجو می پذیرند.
به بیان دیگر، وزیر علوم تلویحاً اعتراف کرد که دست کم ده درصد رشته های دانشگاه های کشور بر اساس معیار تفکیک جنسیتی در سال تحصیلی جدید سازماندهی شده اند.
کامران دانشجو سپس رسانه های خارج از کشور را به جنجال آفرینی در خصوص تفکیک جنسیتی در دانشگاه های کشور متهم کرد.
با این حال، خبرگزاری رسمی مهر در روزهای اخیر در گزارشی مفصل با استناد به داده های وزارت علوم خبر داد که از مهر ماه آینده دست کم ۳۶ دانشگاه کشور از پذیرش دختران در ۷۷ رشته خودداری خواهند کرد که در برگیرندۀ بخش اعظم رشته های تحصیلی دانشگاهی است. دامنۀ این تفکیک تا آنجاست که دانشجویان از این طرح نه به عنوان تفکیک جنسیتی، بلکه به عنوان نوعی ستیز آشکار علیه زنان یاد کرده اند.
در نامه ای که دانشجویان دفتر تحکیم وحدت در روزهای گذشته خطاب به آیت الله خامنه ای نوشتند اعلام شد که تفکیک جنسیتی نه حتی در ۳۶ دانشگاه کشور، بلکه در بیش از ۶۰ دانشگاه ایران به اجرا گذاشته شده است که در اصل جزیی از طرح گسترش خودکامگی و استبداد در دانشگاه های ایران است.
در ادامه دانشگاه تهران نیز در اقدامی بی‌سابقه حاضر به اعمال سهمیه معدل ورود به مقطع کارشناسی ارشد برای دختران رشته معدن نیست.
این در حالی است که این دانشجویان به امید داشتن سهمیه شاگرد اولی، فرصت شرکت در کنکور کارشناسی ارشد را از دست داده‌اند.
تعطیلی کلاس‌ها در اوقات نماز
این هفته مهدی قریشی٬ مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ارومیه از تعطیلی کلاس‌ها در اوقات نماز خبر داده است.
مسئول نهاد نمایندگی آیت الله خامنه ای در دانشگاه ارومیه گفته که «برپایی کلاس‌ها در اوقات نماز مانع حضور اساتید و دانشجویان در نماز جماعت دانشگاه‌ها می‌‍شود»
مهدی قریشی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، از رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی، «جهت دهی دانشجو به سمت ارزش های انسانی و رشد و شکوفایی استعدادهای آنان» را از جمله رسالت های اساتید دانشگاه در ارتباط با اقامه نماز را عنوان کرده است.
قریشی برپایی کلاس ها در اوقات نماز را مانع حضور اساتید و دانشجویان در نماز جماعت دانشگاه ها دانسته و گفته که «برای برطرف کردن این مانع باید قبل از شروع ترم تحصیلی جدید بر اساس فصل و ساعات شرعی، پیش بینی های لازم انجام گیرد.»
رشته های هسته‌ای ۴ برابر تسهیلات بیشتر دریافت خواهند کرد
در حالی که وزیر علوم از افزایش رقم وام مسکن دانشجویی برای دانشجویان متاهل تا سقف ۲۵۰ هزار تومان و برای دانشجویان مجرد تا ۱۰۰ هزار تومان خبر می دهد اما این رقم برای دانشجویان رشته های دارای گرایش هسته ای ۴ برابر در نظر گرفته شده است.
به گفته دانشجو، دانشجویان رشته‌های مرتبط با دانش هسته‌ای می‌توانند تا چهار برابر دیگر دانشجویان از وام‌ها و تسهیلات صندوق رفاه بهره‌مند شوند.
"وام دانش هسته ای" به تازگی از سوی صندوق رفاه وزارت علوم برای آن دسته از دانشجویان که در رشته های مرتبط هسته ای تحصیل می کنند، طراحی شده است.
به گفته گودرزی قائم مقام صندوق رفاه دانشجویان، این وام شامل وام‌های مسکن، ضروری، تحصیلی و شهریه است و تا سقف هزینه ای که دانشجویان برای رشته های خود می پردازند، پرداخت می شود.
تفتیش بدنی خانم‌ها در دانشگاه تهران
در خبرها آمده بود که خانواده‌هایی که در شبهای قدر امسال برای مراسم احیا به مسجد دانشگاه تهران رفته‌اند، با اقدامی عجیب از سوی حراست دانشگاه تهران مواجه شده اند.
در شبهای ۱۹ و ۲۱ ماه مبارک رمضان، ماموران حراست دانشگاه تهران، اقدام به تفتیش خانواده‌های شرکت کننده (آقایان و خانم‌ها و حتی کودکان) در این مراسم کرده‌اند.
اگرچه گفته شده که این تفتیش با دستگاه‌های دستی الکترونیکی انجام می شود، اما نکته قابل توجه آن است که خانم‌ها هم در مبادی ورودی دانشگاه تهران توسط آقایان بازرسی می شوند؛ به این شکل که مامور مرد حراست دانشگاه، راکت الکترونیکی خود را دور تا دور بدن زنان حرکت می دهد و در صورت به صدا درآمدن آژیر آن، باید کیف یا وسایل شخصی خانم‌ها را مورد بازرسی ریزتر قرار دهد!
این اقدام در ۲ شب قدر گذشته سال جاری مورد اعتراض برخی خانواده‌های شرکت‌کننده در این مراسم قرار گرفته است.
کلانتری مسوول نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه تهران در این باره گفته که «تفتیش دستی به هیچ عنوان صورت نگرفته است.»
وی با بیان اینکه به دلیل اخطارهای امنیتی، امسال بستر احتیاط فراهم شده است، می گوید: «شرایط منطقه به گونه‌ای است که باید احتیاط لازم صورت گیرد.»
تعطیلی ۶ روزه دانشگاه‌های تهران
و خبر آخر این که با توجه به برگزاری اجلاس عدم تعهد در ایران، کلیه دانشگاه های شهر تهران برای ٦ روز تعطیل خواهند بود.
دانشگاه تهران در اطلاعیه ای اعلام کرده است که با توجه به برگزاری اجلاس عدم تعهد در شهر تهران کل دانشگاه‌ها و ادارات شهر تهران از ٦ شهریور الی ١١ شهریور ماه تعطیل است.
محمدرضا فرقانی، سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد، پیش از این اعلام کرده بود که به خاطر ترافیک تهران و همچنین حجم بالای میهمانان شرکت‌کننده تدابیری در جهت تعطیلی تهران اندیشیده شده است.
بر اساس اظهارات فرقانی ایران برای ١٣٨ کشور عضو اصلی و ناظر این جنبش دعوتنامه فرستاده و تاکنون ٣١ کشور اعلام کرده‌اند که به صورت قطعی در سطح سران یعنی رییس‌جمهور یا نخست‌وزیر شرکت می‌کنند.
برگزاری اجلاس یک هفته‌ای سران عدم تعهد در تهران یکی از پر هزینه‌ترین برنامه‌هایی است که طی سال‌های اخیر در ایران برگزار می‌شود.
در هفته جاری سایت «دی‌نیوز» از خرید ۵۰ میلیارد تومانی ۲۰۰ خودروی بنز فوق لوکس برای مهمانان شرکت کننده در این اجلاس خبر داده بود.
همچنین قائم مقام سازمان گردشگری کشور نیز از هزینه ۱۰۰میلیارد تومانی خبر داده بود.
مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش‌های گسترده‌ای برای برگزاری این اجلاس آغاز کرده‌اند و قصد دارند با دعوت تمام سران اعضای این جنبش٬ بهره‌برداری‌های گسترده‌ای از این مراسم کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر