جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ شهریور ۱۱, شنبه

درخواست بان کی مون: آزادی رهبران مخالفان، فعالان مدنی و روزنامه نگاران



رعایت حقوق بشر، آزادی رهبران مخالفان، روزنامه نگاران، فعالان سیاسی از محورهای سخنان دبیرکل سازمان ملل در دیدار با مسئولان جمهوری اسلامی بوده است. 
به گزارش ندای سبز آزادی، بان کی مون که برای یک سفر چهار روزه در تهران به سر می برد، روز گذشته پس از شرکت در اجلاس افتتاحیه غیرمتعهدها در سخنانی در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه سخنانی ایراد کرد. رسانه ها و خبرگزاری های داخلی کشور به جز انتشار عکس هایی از این سخنرانی هنوز اقدام به انتشار سخنان وی نکرده اند. این در حالی است که خبرگزاری فارس همزمان با آغاز سخنان وی، اقدام به انتشار خبری مبنی بر آغاز سخنان دبیرکل سازمان ملل در دانشکده وزارت خارجه کرد. 
بان کی مون که به منظور بررسی مساله حقوق بشر، فعالیت هسته ای ایران و سوریه به ایران سفر کرده است، در آغاز سخنان خود گفت که خیلی ها او را از این سفر منع می کردند و معتقد بودند که ایران دارای مشکلات فراوانی است و سفر به این کشور مفید نخواهد بود. اما او معتقد است که دیپلماسی ابزار بسیار مهمی است که می توان از آن استفاده کرد. 
دبیرکل در ادامه سخنانش به مساله آزادی و حقوق بشر پرداخت و گفت: محدود کردن آزادی ها و سرکوب فعالان اجتماعی زمینه ساز بی ثباتی در کشور خواهد شد. 
وی تاکید کرد که این مساله بسیار مهم است که  صدای مردم ایران  در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شنیده شود و برای همین بود که در دیدارهایم با مسئولان جمهوری اسلامی بر آزادی رهبران مخالفان، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی تاکید کردم که بتوان فضایی برای آزادی بیان و بحث ایجاد کرد. 
بان کی مون در طول سفر خود با مقامات مسئول ایران و برخی از کشورهای منطقه و جهان دیدار کرده است. انتظار می رفت که این مقام بین المللی در سفر خود با برخی از رهبران گروه های سیاسی ایران نیز دیدار کند. اما تاکنون خبری از چنین دیدارهایی منتشر نشده است. 
در زمان حصر خانگی رهبر مخالفان برمه، چندین بار مقامات بین المللی با خانم آنگ سوچی دیدار کردند. بان کی مون نیز در سال 2009 درسفر به این کشور درخواست ملاقات کرده بود، اما به این درخواست پاسخ مثبتی داده نشد. 
همچین در دیدار با رهبری خواستم که جمهوری اسلامی در رابطه با مساله حقوق بشر در سطح بین المللی با توجه به گزارشگر ویژه حقوق بشر همکاری بیشتری داشته باشد. 
فعالان سیاسی تهدید علیه امنیت ملی نیستند
بان کی مون از توسعه های صورت گرفته برای ورود زنان در جامعه تقدیر کرد، اما گفت که هنوز راه زیادی باقی مانده است تا بتوان از توان زنان در جامعه استفاده شود. 
دبیرکل سازمان ملل همچنین بر لزوم حرکت به سمت جامعه مدنی تاکید کرد و گفت بی شک قبول تفاوت ها از سوی حاکمیت است، هر چند که ممکن است این تفاوت ها حاکمان را به چالش بکشاند. 
وی تصریح کرد که فعالان سیاسی و منتقدان نباید بعنوان تهدیدی علیه منافع ملی قلمداد شوند. 
دبیرکل همچنین به مشکلات اقتصادی، افزایش قیمت ها و نرخ بالای بیکاری جوانان اشاره کرد و بر لزوم گسترش امکانات برای جوانان تاکید کرد.
وی گفت با توجه به جمعیت شصت درصدی جوان کشور ایران و نقش این افراد در گسترش ارتباطات مجازی باید فرصت و آزادی بیشتری به آنها داده شود تا بتوانند نقش خود در کشور در ایفا کنند.
بان کی مون با اشاره به اولین بیانیه حقوق بشر توسط کوروش در 2500 سال پیش،  تصریح که سازمان ملل از حرکت های ایرانیان در جهت دمکراسی و حقوق بشر حمایت می کند.
دبیرکل سازمان ملل به تجربه دیگر کشورهای اسلامی در هماهنگی با موازین و اصول بین المللی اشاره کرد و خاطر نشان نمود که این موازین هیچ تضادی با ارزش ها و هویت اسلامی آنها ندارد. 
وی با استقبال از تغییرات صورت گرفته در قوه قضاییه بر لزوم رعایت حقوق بشر، حقوق سیاسی و مدنی، حقوق اقلیت ها و تبعیض علیه زنان و اقلیت ها تاکید کرد و آن را از جمله مشکلات جمهوری اسلامی دانست. 
بان کی مون با اشاره به تاریخ غنی تمدن ایران بر لزوم همکاری های بین المللی برای برقراری صلح تاکید کرد و گفت که ما انتظار داریم هر کشوری منافع ملی خود را در منافع جهانی جست و جو کند. 
وی در ادامه به نگرانی های جهانی در مورد فعالیت های هسته ای ایران اشاره کرد و خواستار تلاش بیشتر ایرانیان برای اعتماد سازی شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر