جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

روز انرژی هسته ای و سومین سال حبس بی وقفه امید کوکبی در زندان اوین


امید کوکبی، دانشمند هسته ای محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، که سال ۸۹ زمانی که دانشجوی دوره فوق دکترا در دانشگاه تگزاس آمریکا در رشته فیزیک هسته‌ای گرایش لیزر بود و برای دیدار با خانواده خود به ایران آمده بود بازداشت شد، سه سال است که در زندان اوین به سر می برد.
به گزارش خبرنگار کلمه، کوکبی از داشجویان ممتاز و المپیادی دانشگاه صنعتی شریف که همزمان در دو رشته فیزیک و مکانیک در این دانشگاه تحصیل کرد، پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه شریف به دلیل موقعیت‌های مناسب علمی از چند دانشگاه خارجی پیشنهاد بورس تحصیلی دریافت کرد و نهایتا دوره فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته فیزیک اپتیک و فوتونیک در اسپانیا به اتمام رساند و سپس برای طی دوره فوق دکترا به دانشگاه تگزاس، که معتبر‌ترین دانشگاه در این رشته است، دعوت شد و تحقیقات فوق دکترای خود را از سال ۸۹ در آن دانشگاه شروع کرد. در طول سال های تحصیلی مقالات متعددی از کوکبی در نشریات معتبر علمی بین المللی چاپ و از وی در کنفرانس‌های بین المللی متعددی برای ارایه مقالاتش دعوت شده است.
در دوران تحصیل، چندین بار از طرف نهادهای نظامی و امنیتی دعوت به همکاری شد و از وی خواسته‌اند که با پروژه‌های مورد نظر آن‌ها همکاری کند که از طرف او پذیرفته نشد.
این نخبه ی جوان که می خواست در دانشگاه فعال باشد، در پاسخ به اینگونه دعوت‌ها اعلام کرده که من تمایلی به ورود به پروژه‌های طبقه بندی شده ندارم و می خواهم فعالیت‌های علمی خود را در دانشگاه ادامه دهم و در دانشگاه هم می‌توانم سرمایه علمی خود را در اختیار پژوهشگران شما قرار دهم، که نهایتا این عدم تمایل وی به همکاری به بازداشت وی منجر شد و کوکبی که بهمن ماه ۱۳۸۹ برای دیدار خانواده اش به ایران آمده بود، هنگام خروج از فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.
در این سفر آخر با توجه به اینکه وی آخرین سال های تحصیل خود را طی می‌کرد در مذاکره با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای همکاری پس از بازگشت هماهنگی‌های لازم را انجام داده بود و چند مرکز علمی در داخل از وی برای تدریس دعوت کرده بودند.
این بازداشت ابتدا به اتهام اجتماع وتبانی علیه امنیت کشور انجام شد، ولی پس از مدتی با توجه به اینکه وی هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشت، بازجویان این اتهام را کنار گذاشته و با اتهام جاسوسی به فشارهای خود بر این دانشمند جوان در بند ادامه دادند.
بر اساس این گزارش، پس از مدتی این اتهام نیز بی نتیجه ماند و اتهام جدید همکاری با دولت متخاصم را در پرونده ی وی وارد شد و مصداق این اتهام از نظر بازجویان وزارت اطلاعات، شرکت در کنفرانس‌های علمی در دانشگاه‌ها و ارایه مقالات علمی همکاری با دولت متخاصم بوده است.
در شرایطی امید کوکبی در زندان به سر می برد و هر روز اتهام جدید و خطرناکی به وی نسبت داده می شد، مجددا با وی مذاکره شد و از وی خواستند در پروژه‌های نهادهای نظامی و امنیتی همکاری کند که وی باز هم نپذیرفت و اعلام کرد من علاقه‌ای برای کار در پروژه‌هایی که دارای اطلاعات طبقه بندی و محرمانه هستند ندارم.
پس از این جواب بود که دادگاه او برگزار و حکم ۱۰ سال حبس تعزیری برای وی صادر شد. حکمی که همان زمان به اجرا در آمد و او اینک درحال سپری کردن این حکم است.
همبندیان و دوستان امید کوکبی معتقدند که در واقع جرم اصلی امید استعداد فوق العاده اوست که باعث شده مدارج بالای علمی را در کمترین زمان و در معتبر‌ترین دانشگاه های جهان طی کند و به دلیل همین استعداد با اصرار از وی خواسته شده در نهادهای نظامی امنیتی کار کند و مجازات جواب منفی وی محکومیت به ۱۰سال زندان شده است.
امید کوکبی سرمایه ای که یکی از اساتید وی در خارج از کشور در اظهار نظری درباره یه او گفته بود: من از ایران تعجب می‌کنم، چنین فردی در هر کشوری که بوده بالا‌ترین احترام را برای او قایل می‌شدند و از دانش او استفاده می‌کردند. در ایران این سرمایه را زندانی کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر