جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۲ خرداد ۲۶, یکشنبه

بازتاب جهانی انتخاب روحانی


از همان لحظه‌ای که نام حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران اعلام شد، واکنش‌ مقام‌های ارشد سیاسی خارجی، آغاز گردید. این گزارش تلاش می‌کند به اجمال، برخی از مهم‌ترین واکنش‌ها را مرور کند و مواضع سیاسی مقام‌های ارشد دولت و سیاست خارجی دولت‌های مهم جهان را درقبال نتیجه‌ی انتخابات مهم 24 خرداد ایران مرور نماید.
واکنش ایالات متحده آمریکا
چند ساعت پس از انتخاب روحانی، واشنگتن به انتخاب وی واکنش نشان داد؛ روز یکشنبه، رئیس دفتر باراک اوباما، در برنامۀ تلویزیون شبکۀ سی.بی.اس. گفت که انتخاب شدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی «بالقوه، نشانۀ امیدوارکننده‌ای است».
به گزارش رادیو فرانسه، دنیس مک‌دانو،  توضیح داد که اگر روحانی، در مقام یک سیاستمدارمعتدل، شفافیت را در پروندۀ اتمی رعایت کند، «ما برای همکاری با او آماده خواهیم بود».
رئیس دفتر اوباما تصریح کرد: «اگر همانطور که وی (روحانی) طی تبلیغات انتخاباتی گفت، واقعاً بخواهد که روابط ایران را با کشورهای جهان بهبود بخشد، مسلماً امکان دستیابی به چنین چیزی وجود دارد...» 
کاخ سفید پس از اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری ایران، با انتشار بیانیه ای به ایرانیان برای برگزاری انتخابات با وجود تمام محدودیت‌ها تبریک گفت و نوشت: «ما به رأی مردم ایران احترام می‌‌گذاریم و به آنها به خاطر شرکت در فرایند سیاسی و شجاعتشان در به گوش رساندن صدایشان تبریک می‌گوییم.»
دفتر ریاست جمهوری آمریکا افزوده بود: «انتخابات دیروز در سایه فقدان شفافیت، و با وجود سانسور در رسانه ها، در  اینترنت و حتی در پیامک ها، و در جوّی امنیتی که آزادی بیان و اجتماعات را محدود می‌‌کرد، برگزار شد. اما با وجود این موانع و محدودیتهای حکومتی، مردم ایران مصمم بودند که برای شکل دادن به آینده خود اقدام کنند.»
کاخ سفید تصریح کرده بود: «امید ما این است که حکومت ایران به خواسته مردم ایران توجه کند و تصمیمات مسئولانه‌ای بگیرد که آینده بهتری را برای همه ایرانیان خلق کند.»
جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای گفت: «شجاعت مردم ایران برای بیرون آمدن و رای دادن در شرایطی که بسیار تحت کنترل حکومت بود و اجازه آزادی بیان و تجمع بسیار محدود شده بود، از نظر ما ستودنی است.»
به گزارش بی بی سی، وی افزوده: «ما همچنان درباره نبود شفافیت در چگونگی برگزاری انتخابات، سانسور و ایجاد محدودیت برای اصحاب رسانه، محدودیت‌های اینترنتی و پیام کوتاه نگرانیم و با وجود همه این چالش‌ها، مردم ایران به طور رسا اعلام کردند که خواهان فردایی نو و بهتر هستند.»
کری خطاب به رییس جمهور جدید، گفته است: «آقای روحانی، رئیس جمهور منتخب، به دفعات در کارزارهای انتخاباتی خود از بسط آزادی برای همه ایرانیان سخن گفت. در ماه های آینده، او این فرصت را خواهد داشت که به عهد خود نسبت به مردم ایران وفا کند.»
وزیر خارجه آمریکا نیز همچون کاخ سفید در پایان بیانیه خود ابراز امیدواری کرده که ایران با محترم شمردن تعهدات بین المللی‌اش به رفع "نگرانی های جامعه جهانی" از برنامه هسته‌ای این کشور کمک کند.
واکنش لندن، پاریس و برلین
به گزارش خبرگزاری‌‌ها، وزارت خارجه بریتانیا روحانی را تشویق کرده تا جمهوری اسلامی را «در مسیر متفاوتی» قرار دهد و ابراز امیدواری کرده که وی ضمن برقراری رابطه سازنده با جامعه جهانی، به نگرانی‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران پاسخ داده و در عین حال شرایط سیاسی و حقوق بشری درون ایران را بهبود بخشد.
لندن افزوده که انگلستان از روحانی می‌خواهد از این فرصت برای قرار دادن ایران در یک مسیر متفاوت برای آینده استفاده کند. رییس‌جمهور جدید باید رابطه‌ای سازنده را با جامعه بین المللی به پیش ببرد.
وزیر خارجه فرانسه نیز گفته است که کشورش آماده است با دولت حسن روحانی کار کند. وی افزوده است: «انتظارات جامعه جهانی از ایران، به ویژه در مورد برنامه هسته‌ای و دخالتش در ناآرامی‌های سوریه، حائز اهمیت است.»
لوران فابیوس تاکید کرده: «ما آماده‌ایم با رییس جمهور جدید در خصوص آن (مسائل) همکاری کنیم.»
به گزارش رادیو فردا، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز از پیروزی حسن روحانی در انتخابات استقبال کرده است و آن را رای مردم ایران به «اصلاحات و سیاست خارجی سازنده» تعبیر کرده است.
واکنش مسکو، چین و سوریه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه نیز در پیامی، ضمن تبریک به روحانی به خاطر پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری از او خواسته تا روابط نزدیکتری با روسیه برقرار کند.
کرملین در بیانیه ای که به مناسبت انتخاب رئیس جمهور جدید ایران منتشر کرده نوشته: «ولادیمیر پوتین ابراز اطمینان کرده که انتصاب حسن روحانی به این سمت بتواند در گسترش و تحکیم روابط دو کشور تاثیر داشته باشد.»
به گزارش "بی بی سی"، در بیانیه کرملین همچنین آمده: «رئیس جمهور روسیه تمایلش را به توسعه همکاری در زمینه های مختلف و براساس حفظ منافع امنیت منطقه ای و ثبات بین المللی بین دو کشور ابراز کرده است.»
چین اما تا لحظه ی نگارش این گزارش (حدود 48 ساعت پس از اعلام نتایج) به شکل معناداری، هیچ واکنشی به انتخاب روحانی نداشته است. روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود نسبت به روابط اقتصادی عمیق با چین موضعی انتقادی پیشه کرده بود.
به گزارش "فارس" به نقل از خبرگزاری سوریه، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هم با ارسال پیام تبریکی پیروزی روحانی را در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت و نوشت: «به نام خود و به نام ملت سوریه صمیمانه ترین تبریک‌های خود و بهترین آرزوها برای موفقیت رئیس جمهور منتخب که موفق شده است اعتماد میلیون‌ها ایرانی را به دست آورد اعلام می‌کنم.»
رئیس جمهور اقتدارگرای سوریه بر عزم دمشق برای ادامه تقویت روابط دوستانه و همکاری میان دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله رویارویی با توطئه‌های جنگ، سلطه‌ جویی و تجاوز به حاکمیت ملی در منطقه تأکید کرده و افزوده که این مسأله تأثیری مثبت بر ملت دو کشور دوست و مردم منطقه و جهان خواهد گذاشت.
واکنش اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واکنشی متفاوت با دیگر دولت ها، درخصوص انتخاب رئیس جمهور جدید در ایران گفته که این آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است که درباره برنامه هسته‌ای تصمیم گیری می کند، نه رئیس جمهور.
در بیانیه منتشره از سوی دفتر نخست وزیری اسرائیل، آمده است: «جامعه بین الملل نباید از میزان فشارها بر ایران برای توقف برنامه هسته ای این کشور بکاهد.»
به گزارش بی بی سی، نخست وزیر اسرائیل افزوده: «قضاوت در مورد ایران بر اساس اقداماتی است که انجام می دهد و ایران در قبال توسعه برنامه هسته ای خود باید پاسخی روشن وصریح دریافت کند و آن هم توقف برنامه هسته ای این کشور به هر طریقی است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر